07 september 2009

Om vikten av att tvätta händerna


Att det är viktigt att tvätta händerna, inte minst så här i svininfluensatider, lär väl inte ha undgått någon.
Vi pratade om just detta, väninnorna och jag på dagens barnvagnspromenad.
Väninna S hade hört en expert på tv som underströk att det inte bara var viktigt att tvätta sig utan också att göra det ordentligt. Inte bara hastigt gnugga in lite tvål och sedan snabbt skölja.
Nej, i tjugo sekunder ska tvättandet pågå. Man kan tydligen sjunga Blinka lilla stjärna under tiden. När den är slut har man tvättat färdigt.

Det lät ju vettigt, så jag provade när jag kom hem.
Aldrig förr har jag insett hur lång Blinka lilla stjärna är. Det kändes som en hel konsert när jag stod där med nävarna under rinnande vatten. Efteråt var jag fullständigt uttorkad.
Han måste ha missat att säga att den ska sjungas i väldigt snabbt tempo.

1 kommentar:

  1. Testade också detta under sång och insåg att man kanske riskerar att få tvätta händerna-fobi om man håller fast vid knepet.

    SvaraRadera