12 januari 2010

Om rätten att sätta tofsar i sin dotters hår

.
Vi var på 15-månaderskontroll på bvc i dag.

- Hur har ni det? frågade barnmorskan.
- Trotsigt, svarade jag, möjligtvis en aning uppgivet, eftersom jag haft en morgon med just det - trots - bakom mig. Det och gnäll.
- Fortfarande mycket egen vilja? frågade barnmorskan med gott minne.

Jo. Hon skulle kunna heta det, dottern min - Mycket Egen Vilja. I förnamn.

Senare under dagen glömde jag detta för ett ögonblick och försökte sätta upp två tofsar i hennes fina hår som blivit så långt. Det blev en jakt runt hela lägenheten, en kamp från rum till rum. En kamp som jag förlorade.

Jag vet. Det finns värre saker, betydligt värre saker, att oja sig över.

Men ändå. En mamma borde äga rätten att sätta tofsar i sin dotters hår.


You would think.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar